Artikelen zoeken

Van kinderwens tot ouderschap: PRAAT erover

4 juli 2019 | Cecilia van der Zeeuw

Binnen onze organisatie is de campagne 'Van kinderwens tot ouderschap: PRAAT erover" opgestart. Doel van de campagne is het praten over deze onderwerpen normaler te maken zodat GGzE cliënten zich gesteund kunnen voelen en zich minder angstig voelen om hierover te praten.

Campagne voeren

De campagne van kinderwens tot ouderschap: PRAAT erover is op 14 mei gelanceerd in de aanwezigheid van GGzE managers, KOPP consulenten, aandachtsfunctionarissen Veilig Thuis en andere collega’s. Een van de belangrijkste doelen van GGzE is de cliënt als hele mens te benaderen. Daarom moet de rol van ouderschap meer prominent aan bod komen.

1044_banner_lisa.jpg

Waarom?

Joris Hendrickx, geneesheer-directeur, opende de bijeenkomst met een inleidend praatje over de achtergronden van deze campagne. De kinderen van onze cliënten hoeven niet zelf problemen te krijgen, maar lopen wel een grotere kans. En veel van onze cliënten hebben dan ook een of meerdere ouders met problemen! Joris gaf cijfers hierover. Hij sprak ook over de basisfilosofie van GGzE de hele mens van de client aan bod te laten komen in de behandeling en gaf zelf aan hoe belangrijk voor hem zijn vaderschap is. "Als het voor mij zo'n belangrijke rol is dan is dat ook voor onze cliënten, dus we moeten hier aandacht aan besteden. "

Campagne

Campagneleider Cecilia van der Zeeuw vertelde dat de kinderen nog wel eens ter sprake komt binnen de behandeling, maar dat er minder makkelijk wordt gepraat over het ouderschap van een cliënt en dat ook kinderwens nog weinig aan bod komt. En dat terwijl praten over het ouderschap juist een prima manier is om naast je cliënt te gaan staan. En praten over kinderwens is nodig omdat dat nu eenmaal onderdeel is van het normale leven en we hiermee wellicht onnodige zwangerschappen en onnodige kinderloosheid kunnen voorkomen. Praten over kinderwens is daarnaast een prima manier om ook aandacht te besteden aan seks en liefde en anticonceptie. Ze legde uit wat de campagne inhoudt:

  • Een roadshow met lezingen en workshops bij zoveel mogelijk teams en afdelingen
  • Een challenge: in een half jaar tijd wordt er met 1000 verschillende cliënten gepraat over kinderwens, ouderschap en de kinderen.  Op de hoofdpagina van 'Lisa' het intranet van GGzE kunnen hulpverleners dit aanvinken.
  • Een nieuw ouderschapsteam ter ondersteuning van de hulpverlening

Ervaringsverhaal

Vervolgens interviewde Marlies Timpers van het ouderschapsteam een aanstaande moeder. Deze moeder vertelde indrukwekkend over haar eigen GGZ verleden en hoe zij eraan toe kwam te durven nadenken over kinderwens. Zij heeft zelf het initiatief genomen met haar hulpverlener te praten over deze kinderwens, en dat heeft ze waardevol en nuttig gevonden. De module Kinderwens heeft haar geholpen zich te realiseren dat als het met haar goed gaat ze een goede moeder kan zijn, dus dat het belangrijk is voor zichzelf te zorgen en hulp te vragen. 

Om een indruk te krijgen van de module  bekijk het onderstaande filmpje.

Wil je meer weten over hoe deze campagne intern bij ons is uitgewerkt in de organisatie en hoe hij is opgebouwd? Dan  kun je met vragen terecht bij  Cecilia van der Zeeuw.  Zie gegevens onderaan artikel.

 

Cecilia .jpg

Wil je meer weten over dit project neem dan contact op met Cecilia van der Zeeuw . Zie ook onze teampagina. Op de hoogte blijven van GGzEi? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.