Artikelen zoeken

Pleegzorg onder de loep

12 december 2017 | Anne Maaskant

Op 22 november 2017 heeft Anne Maaskant de Horizon Academieprijs in ontvangst mogen nemen. Deze prijs is bestemd voor de beste academische proefschriften op het gebied van jeugdhulp binnen Nederland. Het doel is om onderzoek te vertalen naar bruikbare resultaten voor de praktijk.

Afgebroken plaatsingen

Het promotieonderzoek van Anne Maaskant ging over voortijdig afgebroken plaatsingen in de pleegzorg. In Nederland wonen bijna 22.000 kinderen voor korte of voor langere tijd in een pleeggezin. Ruim een derde van deze pleegzorgplaatsingen wordt voortijdig afgebroken.

Gedragsproblemen

Gedragsproblemen van het pleegkind die leiden tot conflicten en spanningen in het pleeggezin zijn de belangrijkste oorzaak. Pleegouders staan voor een intensieve opvoedtaak en houden die niet altijd vol. Een afgebroken plaatsing is meestal schadelijk voor een pleegkind.

De gedragsproblemen nemen daarna toe en de kans op een nieuwe en succesvolle plaatsing neemt af. Tot in de volwassenheid zijn de negatieve gevolgen zichtbaar. Anne Maaskant onderzocht welke factoren het voortijdig afbreken van pleegzorgplaatsingen voorspellen en hoe de risico’s op deze afbreuk verkleind kunnen worden.

Door middel van een Randomized Controlled Trial onderzocht zij de effectiviteit van intensieve opvoedondersteuning voor pleegouders.

In het kader van de Horizon Academieprijs zijn de resultaten van dit onderzoek uitgegeven in een Nederlandstalige paperback “Pleegzorg onder de loep”*. Het boek is bedoeld voor hulpverleners en andere geïnteresseerden en bevat veel praktische implicaties.

Horizon Academieprijs

De uitreiking van de Horizon Academieprijs werd op een bijzondere manier ingekleed. Vier onderzoekers gingen het debat aan over hun proefschrift met jongeren, hulpverleners, studenten en wetenschappers op Horizonlocatie het Bergse Bos in Rotterdam.

Resultaten van wetenschappelijk onderzoek moeten op een gemakkelijke manier beschikbaar zijn voor hulpverleners en docenten. Daarom riep Horizon 20 jaar geleden de Horizon Academieprijs in het leven. ‘Toch zit er vaak een groot gat tussen wetenschap en praktijk’, aldus emeritus hoogleraar Jan van der Ploeg. Het is één van de belangrijkste redenen waarom Horizon inzet op de vertaling van onderzoek naar bruikbare resultaten voor de praktijk.

Volgens Van der Ploeg ligt een belangrijke oorzaak bij zowel de onderzoeker als de jeugdhulp zelf. ‘De onderzoeker neemt niet altijd de moeite om de resultaten uit onderzoek te schrijven in begrijpelijke taal die bruikbaar is voor hulpverleners. En de mensen in de jeugdhulp nemen vaak niet de moeite om echt iets te doen met de uitkomsten vanwege hoge werkdruk en weinig tijd.’

Om in aanmerking te komen voor de Academieprijs sturen wetenschappers jaarlijks hun proefschrift gericht op jeugdhulp of speciaal onderwijs in. Een vakjury van hoogleraren met Jan van der Ploeg als voorzitter beoordeelt de prijs. Dit jaar werden zeven genomineerden uitgekozen. Anne Maaskant won de Horizon Academieprijs omdat haar onderzoek Hoe voorkomen we het vroegtijdig afbreken van een pleegzorgplaatsing volgens de jury zo dicht aansluit op de praktijk.

Om die wetenschap ook letterlijk te verbinden met de praktijk, organiseerde Horizon dit jaar voor het eerst een debat. Winnares Anne Maaskant en drie genomineerden gingen de uitdaging aan. Zij pitchten de resultaten uit hun onderzoek in maximaal 4 minuten, gevolgd door een debat op een door hen gekozen stelling.

Lees ook: Wat heeft een pleeggezin anno 2017 nodig?

* Maaskant, A.M. (2017). Pleegzorg onder de loep. Amsterdam, Nederland: Bv uitgeverij SWP.

Anne Maaskant

Wil je meer weten over dit project neem dan contact op met Anne Maaskant. Op de hoogte blijven van GGzEi? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.