Artikelen zoeken

Augmented Reality (AR) helpt leren injecteren

11 februari 2019 | Nienke Flaman, Joyce de Laat, Loes Beekmans

Loes Beekmans, docent gezondheidszorg & welzijn van het Gezondheidscentrum GGzE, is vanaf oktober samen met het bedrijf Dutch Rose Media en drie stagiaires van het Sint Lucas aan de slag gegaan met het creëren van lesmateriaal voor somatische vaardigheden met behulp van Augmented Reality (AR). Een leuk en zinnig project.

Verfrissende manier om te leren injecteren

Als eerste casus is gekozen voor injecteren, omdat dit één van de meest voorkomende handelingen is. Loes is verantwoordelijk voor het overbrengen van de inhoudelijke kennis, wat door de stagiaires vertaald werd in een (technisch) ontwerp en Augmented Reality-applicatie. In sprints van steeds enkele weken werden er in iteraties versies opgeleverd en getest om zo in drie maanden tot een product te komen welke vanaf nu toegepast gaat worden binnen de nieuwe lessen. De eerste ervaringen van medewerkers zijn heel positief. Het is een leuke, verfrissende en zeer informatieve manier om te leren en te oefenen met somatische vaardigheden.
 

foto kast.jpg

Nieuwe impuls

Binnen GGzE loopt de deelname aan het somatische vaardigheidsonderwijs al jaren terug. Onduidelijk is waar dit precies door komt. Mogelijke antwoorden hierop kunnen zijn: geen tijd om van de afdeling af te kunnen, geen prioriteit, vaardigheden worden door anderen gedaan (AWN/gespecialiseerd verpleegkundigen Gezondheidscentrum/dienstdoende arts), aanbod sluit niet aan bij vraag, verpleegkundigen denken up-to-date te handelen, maar is dit ook zo? Daarnaast voelen medewerkers zich soms bewust onbekwaam en vermijden handelingen die behoren tot hun beroep. Ze laten deze over aan anderen, zoals de arts. Het gevolg is dat de zorg hierdoor duurder wordt. Mogelijk dat AR een goede impuls geeft aan het bijhouden van somatische vaardigheden.
 

Sonde en katheteriseren

Op het wensenlijstje staan nu ook onder andere AR-applicaties voor het inbrengen van sonde en katheteriseren, zodat medewerkers kunnen oefenen en daarmee mogelijke onzekerheid zal afnemen. Daarnaast biedt de applicatie nog toekomstige mogelijkheden zoals het aanmaken van persoonlijke accounts, monitoren en bijhouden van scores om het ook voor oefenen thuis of toetsingsdoeleinden te gaan gebruiken.

 

Wil je meer weten over dit project neem dan contact op met Loes Beekmans. Op de hoogte blijven van GGzEi? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.