NULL Hoe werkt app: mijn oplossingen

Artikelen zoeken

Hoe werkt de app Mijn oplossingen?

15 april 2016 | Freena Eijffinger, Roos Stals, Dylan Brand

We kennen het allemaal wel. Je loopt ergens op vast in je leven. De één wat erger dan de ander. Vaak kun je problemen of uitdagingen zelf oplossen, maar soms heb je net dat beetje extra hulp nodig. Hoe fijn zou het zijn als jouw oplossingen voor jouw problemen en uitdagingen in het leven op je smartphone zouden staan, op het moment dat jij ze nodig hebt? Een app die precies aansluit op jouw persoonlijke behoeftes.

Mijn Oplossingen, een webbased app ontwikkeld door cliënten, ervaringsdeskundigen, hulpverleners en het eLAB bij GGzE, en mede mogelijk gemaakt door het Fonds Psychische Gezondheid.

Mijn Oplossingen biedt uitkomst en is nu gratis voor iedereen beschikbaar.

Om de app te gaan gebruiken moet je het volgende doen :

Ga dan naar www.mijnoplossingen.nl en maak gratis een account aan.

Hoe werkt de app?

In het filmpje hieronder leggen we uit hoe de app werkt.
https://youtu.be/RXd8XANZ0rs

  • Bij een eerste gebruik, maak je een account aan met je emailadres. Je krijgt dan een email om je account te bevestigen, klik op de link in de email en je kunt aan de slag. Heb je geen email ontvangen, check dan even je spambox.

Als de app is opgestart is deze nog helemaal leeg.

  • Maak je eerste probleem/uitdaging aan. Bijvoorbeeld spanning. Kies een kleur voor deze uitdaging, dit wordt meteen de kleur van de knop in de app. Zo kun je zelf bepalen hoe jouw app eruit komt te zien. klik hierna op opslaan. De knop verschijnt in je scherm.
  • Om jouw oplossingen toe te voegen aan deze uitdaging, klik je op de knop die je zojuist hebt aangemaakt. Je ziet dat er nog geen oplossingen aan deze uitdaging zijn toegevoegd.

  • Klik op maak een oplossing aan. Oplossingen kunnen zoals eerder al gezegd, voor iedereen anders zijn. Waar de een behoefte heeft aan een helder stuk tekst en uitleg, is de ander meer gebaat bij een video. En zo verder. De app heeft daarom de mogelijkheid om tekst, geluid, video, beeld, kleur en een contactpersoon als oplossing toe te voegen.

Er is geen beperking aan het aantal oplossingen dat je aan een uitdaging kunt koppelen.Als je oplossingen hebt aangemaakt kun je deze hergebruiken bij andere problemen of uitdagingen.

  • Klik hiervoor op : kopieer een bestaande oplossing.Ben je soms in nood en kun je het allemaal wel zelf aan, of ben je vaker in nood en is externe hulp wenselijk. Wat soms of vaak is, is voor iedereen anders. Maar het is wel fijn om inzicht te krijgen in jouw gebruik.
  • Klik hiervoor op de knop Mijn gebruik. De app laat jou nu zien, wanneer je deze geopend en gebruikt hebt. Als je bijvoorbeeld in behandeling bent, kun je dit meenemen naar een gesprek met je behandelaar en bespreken. Maar ook als je niet of niet meer in behandeling bent, dan kan dit inzicht jou verder helpen.

Maar als we nu een stapje verder gaan? Stel dat je de app inderdaad vaak nodig hebt, en vaak in nood verkeert, vraag je dan om hulp? Dat is voor iedereen anders? Waar de een heel makkelijk om hulp vraagt, is dat voor de ander juist ontzettend moeilijk. En voor sommige mensen zelfs zo’n drempel dat ze helemaal niet om hulp vragen, terwijl ze dat eigenlijk wel zouden willen. Om je hierbij te helpen, heeft de app een melding functie ingebouwd.

  • Klik hiervoor op Instellingen.

Je ziet hier eerst je accountgegevens met je emailadres en de mogelijkheid je wachtwoord aan te passen. Daaronder zie je meldingen met twee vakjes.

  • Klik op het potloodje naast meldingen om jouw periode aan te geven waarin je een melding wilt ontvangen. Bijvoorbeeld wanneer je de app vaker dan 3 keer in 7 dagen gebruikt hebt.
  • Vul dan in het eerste vakje 3 in en in het tweede vakje 7. Stel je gebruikt de app 4 keer in 7 dagen, dan ontvang je een email vanuit de app met een melding. Je kunt deze melding zelf opvolgen, negeren, maar ook naar een steunfiguur of behandelaar sturen. Zo kun je indirect om hulp vragen, zonder dat je zelf een tekst hebt hoeven opstellen.

Freena Eijffinger

Wil je meer weten over dit project neem dan contact op met Freena Eijffinger freena@freena.nl. Op de hoogte blijven van GGzEi? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.