Artikelen zoeken

Help jij jouw cliënt in de eHealth Escape Room?

15 oktober 2020 | Joyce Bierbooms, Meddy Weijmans

Er zijn steeds meer mogelijkheden om eHealth in te zetten ter ondersteuning van de zorg, maar hoe en wat precies is vaak nog zoeken. Daarom zijn we met een team vanuit GGzE, Fontys, TU Eindhoven, Tranzo (Tilburg University) en Game Solutions Lab (Games for Health) aan de slag gegaan om een oplossing te bedenken die GGz hulpverleners in staat stelt om op een leuke en interactieve manier de mogelijkheden van eHealth te ontdekken. Deze samenwerking heeft geleid tot de ontwikkeling van de eHealth Escape Room. De komende tijd gaan we dit concept testen in de GGz praktijk. Benieuwd geworden? 

Klik hier voor direct bekijken van de trailer.

eHealth is binnen de GGz in opkomst!

Voor sommige behandelaren is het al onderdeel van de dagelijkse routine, voor anderen is het nog grasduinen hoe eHealth waarde kan toevoegen aan de behandeling en het contact met de cliënt. Weer anderen zien die potentiele waarde wel, maar vinden het om uiteenlopende redenen lastig om ermee te beginnen. Of om het te blijven gebruiken. Kortom, binnen GGZ organisaties – en dat is binnen GGzE niet anders – zien we verschillen in de mate waarin professionals eHealth accepteren, adopteren en (blijven) gebruiken.

Voldoende kennis en vaardigheden

Een belangrijke factor voor de acceptatie en adoptie van eHealth is het zorgen voor voldoende kennis en vaardigheden van professionals en het bieden van mogelijkheden om deze 'eHealth skills' te vergroten. Een ander probleem dat getackeld moet worden is dat in het online contact vaak minder mogelijkheden lijken te zijn voor een empathische interactie met de client.

Daar haken we met dit project op aan. We willen professionals de mogelijkheden bieden hun kennis en vaardigheden te vergroten door in een game-based leeromgeving, een ‘digitale zandbak’, te experimenteren, oefenen en ‘spelen’ met eHealth tools waarmee zij naar verwachting waarde kunnen toevoegen in het contact met de cliënt.

Interactie

Daarnaast gaan we op zoek naar nieuwe technologieën die de kwaliteit van de interactie met de cliënt vergroten. In de game-based leeromgeving zullen professionals de mogelijkheid krijgen om ook met dit soort nieuwe technologie te leren werken. Het belangrijkste kenmerk van dit ontwikkelproces is misschien wel dat we dit in co-design doen. Dit wil zeggen dat alle relevante stakeholders van begin af aan betrokken worden.

Informatie?

Bekijk dan zeker de website www.ementalhealth.org 

joyce.jpg

Wil je meer weten over dit project neem dan contact op met Joyce Bierbooms. Op de hoogte blijven van GGzEi? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.