Artikelen zoeken

De echte vernieuwing zit tussen de oren- High Intensive Care

5 januari 2016 | Karin Lorenz-Artz, Joris Hendrickx

De regie zoveel mogelijk bij de cliënt leggen. Voor cliënten die in een zware crisis verkeren lijkt dat een utopie. In een crisis zijn betekent immers bij uitstek dat je de regie kwijt bent. Of toch niet? Bij de High Intensive Care, de HIC, zien we dat het loont om ook bij kwetsbare cliënten te proberen de eigen regie zoveel mogelijk te hand-haven.

De High Intensive Care was al bij de opening groot nieuws. Vooral de introductie van technologische hoogstandjes trok veel bekijks. Een half jaar na die opening ondervinden de medewerkers nog altijd veel ondersteuning van de nieuwigheden, “maar de echte vernieuwing zit ’m toch vooral in de kracht en de houding van het team”, stelt teamcoördinator Toine Lamberts.

Een compleet nieuw gebouw en nieuwe technologische mogelijkheden. De teamleden wilden de schouders er wel onder zetten. “We werken hier met ernstig zieke, kwetsbare mensen”, aldus Lamberts. “Mensen die op een gesloten afdeling zitten, met separatiemogelijkheden omdat het soms niet anders kan. In zo’n setting ben je altijd op zoek naar humanere, betere oplossingen.”

Veel langer

De teamleden stelden zich volledig open voor een verandering van de werkwijze. “Daar waren we eigenlijk al veel langer mee bezig”, zegt verpleegkundige Erika Manders. “Wij kijken naar de mogelijkheden van de cliënten, niet alleen naar de beperkingen. En dwang- en drangmaatregelen willen we zoveel mogelijk voorkomen. Zeker het separeren.”

In de nieuwe HIC worden de separeermogelijkheden nog slechts zelden gebruikt. “En als, dan zo kort mogelijk. We hebben nu veel meer mogelijkheden om de zorg op en af te schalen. Dat was ook wat wij wilden. Wij willen niet separeren, maar er moet wel iets voor in de plaats komen.”

Motivatie

Bij de bouw en de inrichting van de HIC werden de teamleden nauw betrokken. Psychiater Joris Hendrickx is daar enthousiast over. “De motivatie van het team is ontzettend belangrijk”, zegt hij. “Innovatie zit vooral tussen de oren. Het zijn de mensen die het doen. Technologie is slechts een hulpmiddel.”

Hendrickx vindt dat GGzE met Planetree een belangrijke stap heeft gezet op weg naar een innovatieve organisatie. “Vroeger nam je alles weg bij een cliënt. ‘Wij doen dit hier zo’, zei men toen. Nu kijken we naar wat mogelijk is. Draagt de hond van een cliënt bij aan zijn of haar herstel en is het organisatorisch te regelen? Waarom zou je het dan niet toelaten?”

Enthousiast

Bij de HIC wordt duidelijk dat innovatie veel verder gaat dan een touchscreen, game of een app. Er wordt een appèl gedaan op de individuele krachten van de medewerkers, door middel van scholing worden de competenties verhoogd, de zwakke kanten van het proces, zoals hier de overdrachtsmomenten, worden in kaart gebracht en verbeterd. “Met een digibord, dat we ook weer gebruiken bij de zorgplanbesprekingen, zodat die ook kwalitatief weer beter en vooral cliëntgerichter worden”, aldus Joris Hendrickx.

Karin Artz, projectleider van ‘In contact, minder dwang en drang’, is enthousiast over de ontwikkelingen bij de HIC. “Hier zie je wat er gebeurt als een creatief team de ruimte krijgt om te innoveren. Dat kan de cliënt heel veel opleveren.”

karin lorenz -artzjpg

Wilt u meer weten over dit project neem dan contact op met Karin Lorenz-Artz. Op de hoogte blijven van GGzEi? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.