NULL Co-creatiesessie Serious Games for Professional Skills

Artikelen zoeken

CZ Zorgprijs artikel.png

Co-creatiesessie Serious Games for Professional Skills

20 maart 2018 | Joyce Bierbooms

Consortiumpartners GGzE, Fontys, Philips en TU/e werken aan de ontwikkeling van een 'e-health speeltuin' voor professionals in de geestelijke gezondheidszorg. Door onderzoek en ontwikkeling bouwen zij een stimulerende omgeving waarin hulpverleners spelenderwijs hun vaardigheden in het gebruik van zorginnovaties kunnen gaan vergroten. Om zo de kwaliteit van hun hulp aan cliënten te verhogen. NWO helpt de consortiumpartners hierbij.

Het gebruik van de leeromgeving zal helpen bij de adoptie van bestaande e-health toepassingen door hulpverleners en bij het vinden van kansen voor (door)ontwikkeling van nieuwe technologieën.

Een goed begin is het halve werk. De cocreatiesessie had tot doel bij te dragen aan een solide fundament voor het concept van de leeromgeving. Tools voor moed® heeft co-creatiesessie begeleid.

Deelnemers

Er waren GGZ professionals, wetenschappers, studenten, innovatiespecialisten, ICT'ers en gamedesigners. We kwamen bij elkaar op het eLab van GGzE, het innovatielab van een grote instelling voor geestelijke gezondheidszorg in Eindhoven.

Aan de slag

Iedere hulpverlener beschreef voor zijn of haar specifieke klantgroep de klantreis, oftwel het traject dat de cliënt, nomaliter loopt in contact met hem of haar. Stond daarna stil bij de belangrijkste opbrengsten en waarde die hij/zij sowieso brengen wil voor die cliënt tijdens het traject. Maakte een selectie e-health toepassingen hij/zij ondersteunend acht aan het leveren van die waarde. En bepaalde in welke mate hij/zij zichzelf momenteel competent acht in het inzetten ervan.

We bespraken de keuzes en overwegingen om meer te leren.

Concepten verbeelden

In het tweede deel van de cocreatiesessie gingen we aan de slag met het concept voor de playground. Hoe moet die er volgens jou uit gaan zien? We stonden stil bij vragen als:

  • Hoe zou het voor jou aantrekkelijk zijn?
  • Hoe zou het voor jou veilig voelen?
  • Hoe vaak zou je er naar toe gaan?
  • Hoe zou je er komen of komt het naar je toe?
  • Wie zou je er treffen?
  • Hoe belangrijk is het verrassingselement?
  • Wie neemt het initiatief om te spelen?
  • Is het een wedstrijd of zijn er levels?

Volgende fase

We pitchen onze concepten aan elkaar. De beste ideeën en belangrijkste inzichten worden gebruikt tijdens de volgende fase waarin we testgericht gaan ontwikkelen en valideren.

joyce.jpeg

Wil je meer weten over dit project neem dan contact op met Joyce Bierbooms. Op de hoogte blijven van GGzEi? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.