Artikelen zoeken

Wat is de meerwaarde van online behandelen?

Online behandelen heeft voordelen voor cliënten en behandelaren. Uit onderzoek en ervaringen van cliënten en behandelaren komen deze punten naar voren:  

  • Eigen regie en eigen tijd
    • De cliënt kan actief met klachten aan de slag op zelfgekozen momenten.
    • De behandelaar reageert volgens afspraak en op afroep.
  • Online behandelen sluit aan bij de belevingswereld
    • Mailen, (beeld)bellen, gamen en chatten zijn onderdeel van het dagelijks leven geworden. Cliënten vinden het prettig om ook in de behandeling deze mogelijkheden te hebben.
  • Drempelverlagend
    • Als er sprake is van schaamte of stigmatisering rondom hulpvragen of klachten, werkt online behandelen drempelverlagend. Mensen vragen eerder hulp en de tussentijdse uitval is lager. 
  • Meer verdieping
    • Doordat de cliënt zich in eigen tijd kan voorbereiden, is er in (online) face-to-face contacten meer ruimte voor verdieping.
  • Behandelaar als coach
    • De behandelaar heeft een coachende rol, gebaseerd op inhoudelijke expertise. Cliënt en behandelaar werken samen op een meer gelijkwaardig niveau.
  • Tijd- en kostenbesparend
    • Cliënt en behandelaar hebben geen reistijd en -kosten
    • Behandelingen worden vlotter doorlopen.
    • Via online behandeling kunnen meer cliënten worden behandeld, dit vertaalt zich in kortere wachttijden.