Artikelen zoeken

Nieuwe partners project Be a Barista

In het onderzoeksproject Be a Barista wordt ingezoomd op de meerwaarde van eigentijdse leer-werktrajecten voor mannelijke veelplegers met (vaak) bijkomende persoonlijke en psychische problematiek. Het onderzoeksproject loopt sinds december 2017 en heeft een duur van 30 maanden.

Be a Barista_bijdrage_GGzEi_1.jpeg

Nieuwe partners in crime

Sinds een aantal maanden is het samenwerkingsverband van Be a Barista uitgebreid: we zijn binnen het onderzoeksproject de samenwerking aangegaan met vier nieuwe praktijkpartners. De aftrap van het Be a Barista is genomen met Heilige Boontjes, Caffeine Dealers en drie 50|50 labels van het Leger des Heils (WOOD, FOOD en THE STORE).

De Woenselse Poort 

Omdat we hebben gemerkt dat het een uitdaging is om de veelplegende groep te bereiken, zijn we ook andere eigentijdse leer-werkprojecten gaan benaderen. Zo zijn we de samenwerking aangegaan met twee (leer-werk)projecten van GGzE: de afdeling keramiek (onderdeel van Caffeine Dealers) en de houtbewerkingsplaats. Deze projecten zijn gevestigd in het arbeidsgebouw van de forensisch psychiatrische kliniek De Woenselse Poort van GGzE. Bij deze projecten wordt - naast het leren van een ambacht- ook hard gewerkt aan een toekomstperspectief.

Stichting MATE en Sleutelen met Jongeren

Daarnaast is er een nieuwe samenwerking met Stichting MATE van Horizon in Rotterdam. Horizon biedt jongeren een leer-werkplaats in de binnenvaart. De jongeren varen mee op een professioneel opleidingsschip en leren alle kneepjes van het vak om vervolgens door te kunnen stromen naar een betaalde baan in de nautische sector. Tot slot is Sleutelen met Jongeren onze nieuwste partners in crime. In een autogarage in Den Haag sleutelen jongeren niet alleen aan auto’s maar ook aan zichzelf. Naast het aanleren van autotechniek, krijgen ze de kans om zichzelf persoonlijk te ontwikkelen.

Meer lezen over deze projecten? Klik dan op de logo's van de projecten onderaan de pagina. 

Respondenten werven en spreken

Naast de nieuwe samenwerkingspartners is er nog meer goed nieuws: de wervingsperiode is verlengd met vier maanden! Dit betekent dat de werving t/m juni 2019 doorloopt. Dit biedt ons meer ruimte om samen met de partners een mooi aantal respondenten te werven voor het onderzoek. De wervingsperiode staat voor ons in het teken van werkbezoeken bij de projecten en de eerste gesprekken met deelnemers.

Be a Barista go’s international

Begin juni presenteren we het onderzoeksproject Be a Barista op het internationale congres van het European Network For Mental Health Service Evaluation (ENMESH). Dit congres wordt bezocht door onderzoekers die zich bezighouden met onderwerpen omtrent mentale gezondheid; een mooi platform om meer te vertellen over ons onderzoeksproject. In een latere post praten we jullie bij over wat we hier hebben geleerd en welke indrukken er zijn opgedaan. Alvast meer lezen over de onderzoeksopzet en doelstellingen van Be a Barista? Lees dan onze eerdere posts op GGzEi

pasfoto_ReneeSagel.jpg

Wil je meer weten over dit project neem dan contact op met Renee Sagel. Op de hoogte blijven van GGzEi? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.