string(46) "https://mindmansion.nl/blog-vliegangst-aangaan" Vliegangst aangaan met vr-therapie

Artikelen zoeken

CZ Zorgprijs artikel.png

Vliegangst aangaan met vr-therapie

8 januari 2018 | Lisa Slegers

Mind Mansion is een jong bedrijf dat de huidige behandelmethode voor angsttherapie wil verbeteren door een combinatie van virtual reality, gamification en biofeedback. In opdracht van GGzE hebben wij een simpele vliegtuigsimulatie gemaakt in virtual reality (ook wel VR genoemd). De vraag was: “Wat is het effect op de cliënten als zij in een virtuele wereld geconfronteerd worden met hun vliegangst?”. Voor zowel Mind Mansion, de cliënten en de behandelaren was dit erg spannend, maar we zijn blij met de resultaten.

Vliegangst Mind Mansion 1

Vliegtuigsimulatie in VR

Afgelopen maand was het zover. De eerste test van Mind Mansion met cliënten en behandelaren samen. We hadden begrepen van de behandelaren dat de cliënten erg enthousiast waren over het testen met virtual reality. De cliënten hadden zelf nog nooit VR gebruikt, maar er al wel veel over gehoord. Ze waren erg nieuwsgierig wat het effect op hen zou zijn. Wij hebben de behandelaren daarom gevraagd wat de grootste triggers voor cliënten zijn waardoor zij een angstig gevoel krijgen in het vliegtuig. De twee grootste problemen waren de hoeveelheid mensen en de beperkte ruimte die je hebt in een vliegtuig. Dit hebben wij in de vliegtuigsimulatie naar voren laten komen. Ook hebben we veel mensen laten rondlopen in het vliegtuig om het realistischer over te brengen. Hieronder kan je zien hoe dit er ongeveer uit ziet.

Er is bewust voor gekozen deze simulatie erg simpel te houden, omdat het alleen om de vraag ging of het een angst op kon roepen. De vraag hierbij is in hoeverre geloofwaardigheid een rol speelt. We hebben het daarom zo simpel mogelijk te houden, om te kijken of het zelfs dan al voor resultaten zorgt.

Vliegangst Mind Mansion 2

Biofeedback tijdens het trainen van je angst

Er zijn al verschillende toepassingen om een vliegtuig in virtual reality na te bootsen. Er was dus al deels vooraf bevestigd dat de virtual reality zou kunnen helpen bij het werken aan je angst. Toch kan het voor een behandelaar lastig zijn om in te schatten wat de mate is van de angst die een cliënt voelt. Dit is waarom wij tijdens onze simulatie biofeedback toe hebben gepast om te meten wat de lichamelijke reactie is van de cliënt op de angstige situatie. Het meten van de biofeedback hebben wij gedaan met een Empatica E4.

Exposure voor vliegangst met virtual reality

De test voor vliegangst in virtual reality is uitgevoerd binnen een angst- en paniekgroep binnen GGzE. Zij werken in groepen aan hun angsten en helpen elkaar zo verder. Tijdens onze test waren 2 cliënten aanwezig die beiden last hadden van vliegangst. Ze hebben voorheen al wel eerder gevlogen, dus weten hoe de echte ervaring is.

Een voor een hebben ze de simulatie gedaan. Voor het begin van de simulatie kregen beide cliënten het empatica horloge om de pols. Zo konden wij zien wat de lichamelijke reacties waren voordat de simulatie begon. Na een aantal minuten werd de virtual reality bril opgedaan en werd het vliegtuig gesimuleerd. Beide cliënten hadden bepaalde punten waar ze het moeilijker mee hadden en daar is samen met de behandelaren op gefocust. Kijk bijvoorbeeld naar de persoon naast je en voel dat deze persoon dichtbij je zit.

Resultaten virtual reality simulatietest

Wij van Mind Mansion waren bij de test aanwezig en zagen niet goed aan de cliënten of zij nu wel of geen angsten hadden ervaren. Doordat wij tijdens de simulatie toegang hadden tot de gegevens van de Empatica konden wij zien hoe de simulatie werd ervaren. Op bepaalde punten zagen wij wel degelijk dat er sprake was van angst. De hartslag steeg en er werd zweet gemeten. Aan het einde van de simulatie vertelden de behandelaren ons, dat deze statistieken ook klopte met de reacties van de cliënten. De behandelaren kennen natuurlijk de cliënten al een aantal weken en kunnen dus beter inschatten wanneer er wel of geen sprake is van angst.

Volgend project van Mind Mansion

De test met het vliegtuig in virtual reality was onze eerste test met cliënten en behandelaren. Omdat alle partijen erg positief waren over de resultaten van deze test gaat er in januari nog een test komen met een nieuwe ronde van de angst- en paniekgroep. Aan de hand van de angsten die spelen binnen de groep gaan wij een nieuwe simulatie maken om zo te kijken hoe wij ook deze groep kunnen helpen beter om te leren gaan met hun angst.

joep .jpeg

Wil je meer weten over dit project neem dan contact op met Joep Kolijn. Op de hoogte blijven van GGzEi? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.