Artikelen zoeken

Maak kennis met de karakters van INKT

In juni 2017 zijn we vol enthousiasme gestart met de ontwikkeling van de digitale tool INKT (‘I Need To Know’). Deze tool wordt ontwikkeld voor, door en met jongeren (12-18 jaar). Met INKT krijgen jongeren toegang tot en regie over hun eigen vragenlijstgegevens. Ik neem je graag mee in de ontwikkeling van de digitale tool samen met jongeren en geef daarmee meteen een kijkje in het verloop van het groepsproces.

Kennismaking

Daar zaten we dan: de ontwerper, de medewerker van de cliëntenorganisatie en ik (onderzoeker). Het was op een woensdag iets voor vijven en de eerste jongeren kwamen binnendruppelen.

We hadden een kennismakingsbijeenkomst georganiseerd, om – het woord zegt het al – kennis te maken met elkaar én om meer te weten te komen over het project. Best wel spannend zo’n eerste ontmoeting. Daarom deden we eerst een kennismakingsspel. Vervolgens vertelde ik meer over het project en ter afsluiting aten we samen. De eerste verhalen kwamen boven tafel en het werd al gauw gezellig.

Rollen papier en frietjes

Na de zomervakantie zagen we elkaar voor de tweede keer. Deze keer gingen we echt aan de slag met de tool. Samen dachten we na over de volgende vraag:“Op welke manier kunnen we de antwoorden op de vragenlijsten in INKT weergeven?” Lange rollen papier werden over de tafel verspreid en ook de stiften, pennen en potloden kwamen in overvloed op tafel. Rond zes uur arriveerde het eten. Via WhatsApp hadden we onze bestellingen al doorgegeven: frietjes met kipnuggets erbij, een patatje mayo met kaassoufflé enzovoorts. Dat was lekker smikkelen.

Geslaagde co-creatie

De derde bijeenkomst. Samen dachten we na over de volgende vragen: “Welke functies zou je allemaal willen?”, “Wat zorgt ervoor dat je INKT wel/niet gebruikt” en “Hoe denk je over de vormgeving van INKT?” De papierrollen waren inmiddels zo lang geworden, dat we maar besloten om ze op de vloer uit te rollen. Nu werd pas echt zichtbaar hoeveel ideeën we in zo’n korte tijd bedacht hadden. Met stickers en post-its gaven de jongeren aan welke ideeën ze tof vonden en welke ideeën beter konden. In de tussentijd was de ontwerper druk in de weer geweest met het omzetten van alle ideeën in papieren schetsen. Vol trots presenteerde de ontwerper de verschillende papieren schetsen aan de jongeren. Samen bespraken we o.a. het kleurgebruik, gebruiksvriendelijkheid en de geschiktheid voor de doelgroep. De jongeren gaven aan dat ze hun ideeën goed terugzagen in de schetsen. Weer een geslaagde bijeenkomst dus.

Karakters

De ontwerper heeft op basis van de input van jongeren digitale ontwerpen gemaakt en je kunt nu kennismaken met de karakters van INKT.

De jongeren wilden graag een avatar in de tool en niet smileys of andere emoticon. De avatar moest een levendig karakter zijn en emoties laten zien. De ontwerper maakte een vrolijke jongeman met een hip kapsel en al gauw volgde een meisje en een derde ‘genderneutraal’ karakter.

Avatars INKT.png

Samen besloten we dat je als gebruiker zelf moet kunnen kiezen tussen haarkleur, huidskleur en kleding zodat je jezelf beter kan identificeren met het karakter, zie onderstaande afbeelding. Om de karakters goed te laten aansluiten bij de verschillende thema’s die in de vragenlijsten bevraagd worden, bedachten we verschillende houdingen en gezichtsuitdrukkingen.

Interface karakters INKT.png

De drie karakters van INKT maken de tool levendig en speels en de karakters hebben ook nog eens een missie: jongeren helpen om meer zicht te krijgen op hun klachten en problemen.

We kijken alweer uit naar de volgende bijeenkomst, waarin we samen met de jongeren de digitale ontwerpen zullen bespreken. Nieuwsgierig geworden? Volgende maand weer een update!

foto2.jpg

Wil je meer weten over dit project neem dan contact op met Romy van Kuijk. Op de hoogte blijven van GGzEi? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.